Menu
Szukaj
Koszyk

Kiedy dolce vita dyktuje trendy w modzie

Przejdź do wpisu

W latach 60. włoski reżyser Federico Fellini w filmie „La Dolce Vita” uchwycił pełne przepychu, wyrafinowane życie Rzymu, inspirując pokolenia artystów i projektantów. Czym jest kultowa dolce vita i jak dyktuje współczesne modowe trendy?

Która z nas nie pamięta kultowej sceny z filmu Dolce Vita Fellinniego, kiedy ikoniczna Anita Ekberg, ubrana w małą czarną sukienkę Valentino, zanurza się boso w Fontannie di Trevi? Ah, gdyby można było, choć na chwilę przenieść się do słonecznych Włoch i na własnej skórze poczuć tę beztroską radość, spontaniczność i cieszenie się małymi rzeczami – istotę stylu dolce vita.

 

dolce vita w modzie

 

Czym jest dolce vita?

 

W szerszym ujęciu dolce vita reprezentuje sposób myślenia polegający na delektowaniu się prostymi radościami życia, odnajdywaniu piękna w codziennych chwilach i pielęgnowaniu towarzystwa bliskich. Styl dolce vita w modzie to doskonałe odzwierciedlenie tej filozofii — to kwintesencja klasyki i kobiecości. Seksowny, prosty i elegancki jest doskonałym przykładem ponadczasowej estetyki, która… nigdy się nie starzeje. Stylowy, efektowny i uwodzicielski włoski styl dolce vita uosabia dziś radosne dni pełne beztroski spędzone w toskańskich winnicach w ciągu dnia i malownicze wybrzeża Amalfi pod rozgwieżdżonym niebem w nocy.

 

Kiedy dolce vita dyktuje trendy w modzie

 

Dolce vita w modzie, od czego się zaczęło?

 

Styl dolce vita nawiązuje do historii powojennej włoskiej mody: włoskiej kobiety poszukującej harmonii pomiędzy byciem pożądaną (bez zbytniej zalotności), otwartą się na świat, jednocześnie broniącą swojej odrębności kulturowej. Inspiracje do jego stworzenia można zauważyć już jednak w projektach zrodzonych w latach 50. a nawet 30., kiedy odzież wciąż była środkiem identyfikacji społecznej. Jednokolorowe, mniej lub bardziej wyszukane stroje pomagały w jak największym stopniu zatrzeć różnice społeczne i nadać noszącym ją kobietom określony status społeczny.

W latach 50. i 60. la dolce vita oznaczało przede wszystkim odejście od surowych norm społecznych i moralnych z przeszłości na rzecz bardziej liberalnego i hedonistycznego podejścia. Decyzje obracały się wokół dążenia do przyjemności i osobistej satysfakcji, pozostawiając za sobą konserwatywne ograniczenia. Na ulicach często można było zobaczyć kobiety w obcisłych sukienkach, często z kwiatowymi nadrukami i głębokimi dekoltami lub w zmysłowych dwuczęściowych garniturach w żywych, kobiecych kolorach. Akcesoria, takie jak ciasne paski wokół talii, duże okulary przeciwsłoneczne i krzykliwa biżuteria, podnosiły te stylizacje na szczyt.

Żyjąca w latach 50. ikona dolce vita była więc ówczesną kobietą wyzwoloną, zachowującą klasę i wysmakowany styl.

 

Kiedy dolce vita dyktuje trendy w modzie

 

Ikony stylu dolce vita

 

Największymi ikonami stylu dolce vita w modzie są nie tylko energetyczne włoszki: Sophia Loren, Monika Vitti czy Monika Bellucci, ale także międzynarodowe sławy, takie jak Anouk Aimée czy Jacky Kennedy. Doskonale udowodniły one, że wystarczy kilka podstawowych elementów, aby uzyskać zarówno precyzyjnie dopracowaną, jak i cudownie kobiecą sylwetkę, charakterystyczną dla stylu dolce vita. Dobrze skrojone, podstawowe elementy garderoby muszą być wygodne, a jednocześnie odzwierciedlać subtelne wyrafinowanie, dobre samopoczucie i pewność siebie.


Kiedy dolce vita dyktuje trendy w modzie

 

Współczesne dolce vita: Dolce&Gabbana, Valentino, Armani

 

Tak jak twórczość Felliniego zainspirowała wielu najlepszych reżyserów na świecie, tak jego kostiumy wywarły wpływ na niektóre z największych umysłów mody – od Dolce&Gabbana, Karla Lagerfelda i Miuccii Prady po Toma Forda, Armaniego i Jeremy’ego Scotta.

Jedną z marek, która w największej mierze wykorzystuje estetykę dolce vita w swoich projektach, jest Dolce&Gabbana. Choć ich inspiracje są różnorodne, zawsze pozostają głęboko zakorzenione w śródziemnomorskiej i malowniczej estetyce, zawierając odniesienia do sycylijskiego i weneckiego pochodzenia duetu. W swoich projektach wykorzystują takie elementy jak malarstwo barokowe, popkultura i kino włoskie, a nawet kościelne rzemiosło, tworząc ultrakobiecą garderobę — piękną, poetycką, zmysłową (choć nigdy wulgarną).

 

Kiedy dolce vita dyktuje trendy w modzie



Czerwone zmysłowe sukienki (kolor czerwony nie tylko reprezentuje miłość i pasję, ale jest także symbolem kobiecej siły) nawiązujące do stylu dolce vita są także znakiem rozpoznawczym domu mody Valentino. Choć Garavani Valentino studiował w Paryżu, jego kariera rozkwitła dopiero po powrocie w rodzinne strony — do Włoch. Garavani zawsze był szczególnie odważny, jeśli chodzi o paletę kolorów — jak w przypadku jego sławnej „bezkolorowej kolekcji” z 1967 roku. Decydując się na odcienie beżu, bieli i kości słoniowej zamiast dekadenckich kolorów preferowanych w tamtym czasie, ugruntował swojego awangardowego ducha ku uznaniu krytyków. Mimo że jakiś czas temu wycofał się ze świata projektowania, jego dziedzictwo postrzegane jako odważne, nienagannie włoskie i będące kwintesencja silnej kobiecości, nieustannie inspiruje wielu współczesnych projektantów.

Giorgio Armani od lat wykorzystuje w swoich projektach inspiracje stylem dolce vita. Doskonale udowodnił to podczas pokazu kolekcji wiosna — lato 2022. Dzięki słodkim tonom Legata A Un Granello Di Sabbia Nico Fidenco śpiewającego publiczności serenadę i tłem zachodu słońca na włoskiej plaży, pokaz Giorgio Armaniego przywołał najlepsze włoskie lato i wzbudził tęsknotę za słodkim dolce vita. Paleta barw przechodziła od odcieni zachodzącego słońca, poprzez marynarski granat, biel, popołudniową zieleń i błękit aż po szkarłaty, liliowy i magenta. Projekty Armaniego to kwintesencja kobiecości w najlepszym wydaniu — eleganckie i stylowe są synonimem najlepszego gustu i wysmakowanej estetyki.

 

Kiedy dolce vita dyktuje trendy w modzie

 

Dolce vita w La Farfalla

 

Skąpane słońcem uliczki Rzymu, toskańskie winnice i malownicze zachody słońca nad jeziorem Como stały się inspiracją nie tylko dla największych światowej sławy projektantów, ale także dla nas — twórców marki La Farfalla. Kultywując ducha dolce vita, w swoich projektach stawiamy na kobiecą klasykę, i fasony, które doskonale sprawdzą się nie tylko podczas wakacji w słonecznej Italii, ale również na co dzień — w biurze, podczas lunchu z przyjaciółmi czy romantycznej randki. Ponadczasowa klasyka, która nigdy nie wychodzi z mody w połączeniu z naturalnymi, przyjaznymi skórze tkaninami to udany przepis na świetny look. To także inspiracja, aby stawiać jakość nad ilością, doceniać proste przyjemności i delektować się każdą chwilą.

 

dolce vita ubrania odzież