Stylizacja do pracy w biurze lub na spotkanie biznesowe – klasyczna, wygodna i komfortowa

Wybór stylizacji do pracy to codzienność, w biurze spędzamy większość dnia, tygodnia, miesiąca. Co różni strój casual, biznesowy formalny i nieformalny? Czy lepiej postawić na komfort, wygodę czy elegancję? A może wszystko da się połączyć?

Stylizacja do biura lub na spotkanie biznesowe: rozkloszowana spódnica z białą koszulą

Biała koszula jest niemal oficjalnym symbolem eleganckiego stroju. By uniknąć efektu rodem ze szkolnej akademii zamiast czerni i granatu postaw na zieleń. Ten przepiękny kolor nie tylko będzie świetnie kontrastował z bielą, ale przełamie nieco oficjalną nudę. Welur nie odbierze Ci powagi, za to jego faktura da złudzenie swobody i pozwoli Ci się nieco rozluźnić

Stylizacja z zieloną spódnicą do kolan i czarnym golfem

Jeśli Twoja praca jest nieco mniej restrykcyjna, a mimo to siedząc za biurkiem, chciałabyś zadać szyku, włóż golf. Zanim się skrzywisz, przypomnij sobie o wszystkich stylowych kobietach w czarnym golfie – Audrey Hepburn, Jacqueline Kennedy, Grace Kelly. Czarny golf to klasyka. Dopasowując do niego zieloną spódnicę i mokasyny będziesz czuła się wygodnie, nie tracąc przy tym na profesjonalizmie.

Stylizacja biznesowa: granatowa spódnica midi z czarną dopasowaną bluzką, idealną pod żakiet

Spódnica z wysokim stanem pasuje prawie każdej sylwetce, a połyskujący granatowy welur dodaje jej elegancji. Połączona z nią czarna bluzka posłuży przy wielu okazjach, a w razie chłodniejszej pory będzie dobrze komponowała się z żakietem. Dodatki? Ciemne buty na niewysokim obcasie i torebka w stylu retro będą świetnym wyborem.

Dress code w pracy: casual, biznesowy formalny i nieformalny

Co jeszcze warto wiedzieć o dress code w pracy? W niektórych branżach, np. w sektorze usług bankowych i finansowych, jest bardzo ściśle określony i nie sposób się tu pomylić, gdyż to jak mamy wyglądać w pracy z pewnością nakreśli nam pracodawca. W branżach, w których nie ma ściśle określonego kodu, jest większa dowolność. Teoretycznie. Nie oznacza to bowiem, że można lub wypada przyjść w tym, co nam przyjdzie do głowy. Natomiast granice między strojem biznesowym nieformalnym a strojem casualowym są już bardziej płynne, a ich interpretacja jest raczej po stronie pracowników.

Strój casual do biura – na czym polega, w jakich branżach najbardziej popularny

Casual w dosłownym tłumaczeniu znaczy codzienny, zwykły. Kryje się w nim cień swobody i luzu, choć trzeba do tej słownikowej definicji podejść z umiarem. Możesz wyjść w nim do kina i wtopić się w tłum, ale Twój strój powinien być równocześnie na tyle elegancki, by nie stanowić przeszkody przed spotkaniem z szefem. Eleganckie spodnie i biały t-shirt czy prosta, ale kolorowa sukienka? To właśnie biznesowy casual. Wybierając stylizację do pracy w stylu casual unikniesz nadmiernego formalizmu i pozwolisz sobie na większą swobodę.

Jeśli pracujesz w biurze najlepiej będzie, jeśli postarasz się wystrzegać skrajnych wyborów – zamiast jeansów, wybierz materiałowe spodnie, a do bluzki dobierz prosty naszyjnik zamiast ciężkiego łańcucha.

Styl casual preferowany jest  w branżach z luźniejszym stylem pracy (np. agencjach reklamowych), na stanowiskach, które nie wymagają częstych spotkań z klientami i osobami wyższego szczebla.

 

Strój biznesowy formalny i nieformalny – na ważne spotkania biznesowe

Na drugim biegunie plasuje się strój formalny. Nie ma w nim miejsca na pomyłki ani niedopowiedzenia, wszystkie zasady są ściśle znane. Jego zasady zapisane są w oficjalnych protokołach czy podręcznikach savoir-vivre. Obowiązuje on osoby na najwyższych stanowiskach – dyrektorów, prezesów, ale też polityków – wszystkich tych, którzy uczestniczą w oficjalnych spotkaniach z partnerami biznesowymi. Ponieważ wiąże się z budowaniem wizerunku firmy w oczach klientów, warto zainwestować w ubrania z dobrej jakości materiałów.

Dla kobiet styl formalny oznacza sukienki lub stonowane koszule i bluzki w połączeniu z eleganckimi spodniami czy spódnicą. Częstym wyborem są garsonki. Tutaj warto postawić na klasyczne formy i sprawdzone rozwiązania – biała koszula z ołówkową spódnicą plus dopasowany żakiet. Formalna stylizacja do pracy wymagana jest podczas ważnych spotkań biznesowych.

Mniej formalną odmianą tego stylu jest strój nieformalny. Nie jest synonimem znanego nam już casualu, ale możemy pozwolić sobie na pewne odstępstwa od zasad stroju formalnego, np. skracając nieco długość spódnicy lub dobierając trochę bardziej widoczne dodatki.

Tak ubrane osoby spotkamy na niższych biurowych stanowiskach czy w kancelariach. Należy jednak pamiętać, by nie przekroczyć granic. To nadal strój elegancki i spotykające nas osoby nie powinny mieć co do tego wątpliwości. Możesz poeksperymentować z nietypowymi krojami czy zdecydować się na mniej popularne materiały (np. welur czy jedwab),unikaj jednak wyrazistych wzorów czy ekstrawaganckich dodatków.

Jakie kolory i kroje ubrań do pracy?

Jeśli chodzi o kolory preferowane w dresscodzie biznesowym, najlepiej wybierać stonowane, neutralne barwy – granat, błękit, czerń, szarości, brązy, beże, butelkowa zieleń.

W przypadku miejsc o mniej formalnym dresscodzie, kolory te można przełamać odrobinę mocniejszym akcentem np. przygaszoną czerwienią. Neonowe kolory w niektórych miejscach mogą być odebrane jako ekstrawagancja.

Warto też postawić na proste, minimalistyczne kroje, dopasowane do naszej sylwetki, ale niekrępujące ruchów. Idealna długość spódnicy  lub sukienki (i spódnicy) to ta lekko przed kolano. Kieruj się zasadą +/- 7 cm za lub przed kolano. Najlepiej sprawdza się krój w kształcie litery A, niezbyt obcisła ołówkowa lub lekko rozkloszowana.

Spodnie, tak jak spódnica, nie powinny być zbyt obcisłe, tu świetnie sprawdzają się proste, umiarkowanie luźne nogawki. Możesz spróbować spodni typu cygaretki. Eleganckie kroje spodni bardzo często posiadają tzw. kant – wygląda świetnie, ale nie możesz zapominać o przeprasowaniu go przed wyjściem!

Bluzki i koszule z rękawem nie powinny być krótsze niż do połowy ramienia. Wyjątkiem są te, które będziemy mogły schować pod marynarką.

 

Key takeaways, czyli Jak się (nie) ubierać do pracy – uniwersalne zasady

Jest kilka uniwersalnych reguł dla wszystkich typów strojów, niezależnie od pełnionego stanowiska czy rangi.

  • Ubranie powinno być przede wszystkim czyste i schludne i ta zasada powinna obowiązywać nas również poza pracą. Pognieciona bluzka lub sukienka z plamą lub dziurą nie robią dobrego wrażenia ani na klientach, ani na kontrahentach, ani na koleżankach z pracy. Dobre żelazko to skarb:)
  • Zachowaj umiar. We wszystkim. Stonowane kolory, średnia długość, brak skrajności w postaci dużych dekoltów czy krótkich spódnic. Nie musisz nosić zbroi, ale nie przechadzaj się po biurze w prześwitujących tiulach.
  • Odkryte plecy i dekolty lepiej zarezerwować na plażę, a dwudziestocentymetrowe szpilki na imprezę.
  • Im prościej, tym lepiej. Unikaj nadruków i zbędnych logotypów, awangardowe kroje mogą być zbyt wyraziste.
  • Swoje stroje dopasuj do wizerunku firmy i pełnionej funkcji, ale również wieku i figury. Młoda dziewczyna będzie lepiej wyglądała w dopasowanej sukience niż sztywnej garsonce, a przydługie spodnie nie dodadzą nikomu elegancji.

Zostawkomentarz